Soc in lumea stiintei: Teoria relativitatii ar putea fi gresita, viteza luminii a fost depasita

Oamenii de stiinta cred ca au reusit sa demonstreze ca celebra teorie a relativitatii a lui Albert Einstein, care sustine ca viteza luminii nu poate fi depasita, este gresita. Un experiment efectuat in laboratoarele de fizica din cadrul CERN a demonstrat ca o particula subatomica, neutrinul, se poate deplasa cu viteze superioare.

Sursa imagine: sky.com.jpg

Potrivit teoriei relativitatii, este pur si simplu imposibil ca ceva sa se deplaseze in cosmos cu o viteza mai mare decat cea a luminii - adica 299.792 de km pe secunda. In cadrul experimentului efectuat in laboratoarele CERN din apropiere de Geneva, neutrinul a calatorit totusi cu 60 de nanosecunde mai repede.

“Sentimentul pe care il au cel mai multi oameni este ca asta nu poate fi in regula, ca nu poate fi adevarat”, a declarat James Gillies, purtator de cuvant al CERN. El a aratat ca rezultatele i-au uimit atat de tare pe cercetatori, incat acestia i-au rugat pe altii sa analizeze masuratorile in mod independent, inainte de a-si asuma descoperirea.”Ei invita comunitatea mai larga a fizicienilor sa se uite la ce au facut si sa analizeze totul in cel mai mic detaliu”, a spus purtatorul de cuvant. Ideal ar fi ca altcineva sa repete masuratorile, a adaugat Gillies.

Oamenii de stiinta de la Fermilab (Chicago) au promis deja ca se vor pune imediat pe treaba, precizeaza Sky News.”Este un soc”, a declarat teoreticianul sef de la Fermilab, Stephen Parke, care nu a luat parte la experimentul din Geneva. “Daca se dovedeste adevarat, ne va cauza probleme – nu exista nicio indoiala in aceasta privinta”, a adaugat el.

Echipa din Chicago a obtinut rezultate similare in cadrul unui experiment din 2007, insa rezultatele aveau o mare marja de eroare, care le-a subminat semnificatia stiintifica. In cazul eperimentului CERN, marja de eroare a fost insa stabilita la doar 10 nanosecunde.

Unii cercetatori au fost totusi sceptici cu privire la anuntul CERN, punand la indoiala ca viteza luminii a fost intr-adevar depasita in cadrul experimentului. Drew Baden, presedintele departamentului de fizica din cadrul Universitatii din Maryland a comentat anuntul vorbind despre “covorul zburator”, ceva care este pur si simplu prea fantastic ca sa poata fi adevarat. Antonio Ereditato, un fizician de la Universitatea din Berna, care a luat si el parte la experimentul intitulat “Opera”, a subliniat totusi ca  “Nu am descoperit niciun efect instrumental care sa explice rezultatul masuratorii”.  In plus, cercetatorii de la CERN si-au petrecut luni intregi verificand si reverificand rezultatele, pentru a se asigura ca nu exista niciun fel de erori in cadrul experimentului.

Comentarii (1):