Racheta Ariane 5, blocata pe rampa

Scris de newsreporter in 29 decembrie 2010 la 15:08, in Stiinta. 97 vizualizari Intra in discutie Taguriamanata, ariane 5, guyana franceza, hispasat, lansare, racheta, sateliti shortlinkhttp://crct.ro/nacl

Cea de-a 6-a lansare a rachetei Ariane 5 din anul acesta, de la centrul spatial din Guyana franceza, programata pentru ieri, a fost amanata din cauza conditiilor meteo.

Racheta Ariane 5, in asteptarea lansarii. Racheta Ariane 5, in asteptarea lansarii.

Stabilita initial a avea loc pe 21 decembrie, lansarea a fost reprogramata pe 28 decembrie. Dupa scurgerea a 30 de minute de la deschiderea ferestrei oportune de lansare, de 59 de minute, vantul puternic la mare altitudine l-a obligat pe Joel Barre, directorul centrului spatial francez de la Kourou, sa abandoneze numaratoarea inversa, ajunsa la 7 minute de final.

Racheta Ariane 5 are o lungime de 50,5m, o greutate de 780 de tone, este propulsata de 2 trepte cu motoare MPS folosind combustibil solid si de o a treia treapta criogenica Vulcain2 Snecma. Dupa ce racheta si-a terminat misiunea, scotand vehicolul spatial in afara atmosferei terestre, intra in functiune timp de 945 secunde modululul de comanda cryogenic ESC-A Astrium Space, compus dintr-un motor HM-7B Snecma cu o tractiune de 67 kN, care parcheaza satelitii pe orbita dorita.

De aceasta data, Ariane 5 transporta in afara atmosferei terestre o incarcatura utila de 9.260 kg, din care 8.120kg erau greutatea celor 2 sateliti. La 27 minute dupa lansare, satelitul spaniol Hispasat 1E va fi eliberat pe orbita. Hispasat 1E este dotat cu 53 de transmitatoare in banda Ku de frecventa (12 - 18 GH) si va asigura servicii de televiziune si transmisii de date pentru continentul american si Europa.  El cantareste 5.270 kg si a fost construit de compania Space Systems/Loral pentru a deservi retelele FSS (Fixed Satellite Services) si BSS (Broadcast Satellite Services). Satelitul va fi pozitionat pe orbita la 30 de grade vest.

La 34 de minute de la lansare si cel de-al doilea satelit va fi plasat pe orbita. Satelitul corean Koreasat 6 cantareste 2.850 kg si este echipat cu 30 de transmitatoare in Ku de frecventa, asigurand transmisiile de
televiziune si serviciile de comunicatii pentru Coreea de Sud, de pe orbita sa (116 grade est). Koreasat 6 este al doilea satelit al operatorului corean lansat cu racheta Ariane 5, dupa Koreasat 3, plasat pe orbita in 1999. Satelitul a fost realizat de o echipa mixta compusa din coreenii de la KT Corporation, Thales Alenia Space si Orbital Sciences Corp.

Precedenta lansare a rachetei Ariane 5 a avut loc pe 26 noiembrie, cand a plasat pe orbita satelitii Intelsat 17 si Hylas 1. Intelsat opereaza 50 de sateliti fiind una dintre cele mai mari companii de profil si un pionier in domeniu (in 1965 Intelsat a lansat primul satelit comercial de telecomunicatii din lume) si furnizeaza servicii prin satelit, inclusiv telecomunicatii, media, servicii video, de date si de voce in aproximativ 200 de tari. Numai in anul 2008 Intelsat a inregistrat incasari de 2,4 miliarde USD.

Compania americana Orbital Sciences Corp (OSC). care a realizat trenul de propulsie a satelitului Koreasat 6, este specializata pe conceperea de vehicule spatiale mici si medii, de la sateliti pana la rachete si sisteme antibalistice.

Din 1982 si pana in prezent a construit 172 de sateliti, dintre acestia 35 fiind de tip ORBCOMM destinati retelelor de date, restul fiind sateliti de observatie cu rezolutie mare, apartinand familiei GeoEye-1. OSC a devenit celebra in aprilie 1990, cand prima sa racheta Pegasus a fost lansata de la bordul unui avion si a reusit sa plaseze pe orbita un satelit de 443 kg. Avionul purtator a fost un bombardier B-52 Stratofortress al armatei SUA, pilotat de fostul cosmonaut Gordon Fullerton.

Din 1994, acesta a fost inlocuit cu avionul de linie L-1011 si lansarile au continuat pana in 2008. Cele 35 de rachete Pegasus lansate erau compuse din 4 trepte, aveau lungimea de 17,6 m si greutatea de
23.130 kg. Largarea rachetei de pe avion avea loc la altitudinea de 8-10.000 m si dupa 5 secunde motorul Orion 50S, care constituia treapta 1 era aprins. Functionand doar 77 de secunde, prima treapta era abandonata la o altitudine de 50.000 m. Dupa alte 77 secunde, a doua treapta isi termina combustibilul si motorul Orion 38, care constituia treapta a 3-a, continua accelerarea timp de 64 de secunde si asigura inclinarea traiectoriei. A 4-a treapta avea rolul de a asigura satelitului prima viteza cosmica (7,9 km/s), care-l plasa pe orbita
dorita.

De la mica racheta Pegasus, OSC a trecut la rachetele Taurus si Minotaur rezultate din utilizarea primelor doua trepte ale rachetelor balistice intercontinentale dezafectate Peacekeeper si Minuteman II.

(Valentin Vasilescu)