Doua teorii ale lui Einstein, confirmate de sonda spatiala Gravity de la NASA

Sonda spatiala Gravity B de la NASA, care orbiteaza Pamantul, a confirmat doua predictii din teoria relativitatii a lui Albert Einstein, care descriu felul in care Pamantul deformeaza timpul si spatiul din jurul lui, transmite Realitatea.Net.

Sursa imagine: realitatea.net_.jpg

Gravity a fost lansata in 2004 pentru a studia doua aspecte ale teoriei relativitatii ale lui Einstein. Primul este efectul geodetic, care se refera la deformarea spatiului si timpului in jurul unui corp gravitational. Cel de-al dolea este "frame-dragging", care mai poarta si numele de efectul Lense-Thirring – rotatia unui obiect altereaza continuumul spatio-temporal, deviind astfel un corp aflat in vecinatatea sa de pe pozitia prezisa de fizica newtoniana. "Imaginati-va ca Pamantul ar fi scufundat in miere. In timp ce planeta se roteste, mierea din jurul lui se roteste si ea, si asa se intampla si in cazul spatiului si al timpului. Sonda Gravity Ba confirmat doua dintre cele mai importante predictii ale universului lui Einstein", a explicat Francis Everitt, profesor la Universitatea Stanford din Palo Alto, California si principalul cercetator din cadrul misiunii.

Sonda Gravity B a folosit patru giroscoape extrem de precise pentru a masura cele doua ipoteze gravitationale, reusind sa confirme ambele efecte cu o precizie incredibila prin indreptarea instrumentelor sale catre steaua IM Pegasi.

Daca gravitatia nu ar fi afectat spatiul si timpul, giroscoapele ar fi aratat intotdeauna in aceeasi directie in timp ce sonda orbita Pamantu. Giroscoapele au inregistrat insa mici schimbari in directia rotirii lor in timp ce gravitatia Pamantului tragea de ele, confirmand astfel teoriile lui Albert Einstein.

Dupa cum noteaza Realitatea.Net, aceste rezultate incheie cu succes una dintre cele mai vechi proiecte din istoria NASA. Agentia spatiala americana a inceput sa lucreze la acest experiment inca din anul 1963.

Descoperirea anului in stiinta: prima masinarie cuantica

Publicat in 18 decembrie 2010 la 13:36

Revista “Science” a acordat premiul de cea mai importanta descoperire a anului unei masinarii care poate sa se miste in moduri diferite in acelasi timp, fiind considerata primul obiect creat de om care se conformeaza regulilor mecanicii cuantice.