Codul genetic al albinelor a fost descifrat

Cercetatorii sustin ca au dezvaluit secretele genetice ale albinelor: sensibilitatea ridicata la schimbarile de mediu.

Sursa imagine: bbe-tech.com

Oamenii de stiinta din Marea Britanie si Australia, cred ca descoperirile lor ar putea ajuta la dezvaluirea legaturilor dintre nutritie, mediu si dezvoltarea insectelor.

S-ar putea, sugereaza ei, sa ofere o perspectiva asupra problemelor, cum ar fi Tulburarea Restrangerii Coloniilor, o cauza a deceselor misterios in masa a albinelor la nivel global.

Descoperirea a fost publicata in Insect Biochemistry and Molecular Biology.

"Albinele traiesc in societati complexe care cuprind zeci de mii de persoane", a explicat co-autorul studiului Paul Hurd de la Queen Mary, Universitatea din Londra.

"Majoritatea dintre albinele „lucratoare” de sex feminin sunt in imposibilitatea de a reproduce si, in loc sa-si dedice scurta lor viata pentru a gasi hrana in flori ... si altor sarcini, cum ar fi hranirea larvelor in interiorul stupului."

Dar stupul are o regina care este cea mai longeviva si reproductiva.

"Cand matca depune ouale ei, albinele lucratoare pot determina daca larvele rezultate vor deveni o albina lucratoare adult sau un adult regina. Tipul de aliment cu care sunt hranite larvele dicteaza rezultatul de dezvoltare - larvele destinate sa devina lucratori sunt hranite cu o dieta formata din polen si nectar, iar cele destinate sa devina regine sunt hranite cu laptisor de matca. Aceasta diferenta in hrana se mentine pe intreaga durata de viata a albinelor, lucratoare sau regina", a spus Dr. Hurd.

Schimbarea este sugerata a fi rezultatul unui "cod de histone (orice grup de cinci proteine ​​mici de baza, care apar in nucleul celulelor eucariote, care organizeaza ADN-ul in nucleozomi, prin formarea de complexe moleculare in jurul caruia se afla ADN-ul.)" - un proces care vede modificarile genetice aduse de proteine ​​numite histone in cadrul nucleelor ​​celulelor.

Mai degraba decat "genetice", schimbarile care sunt blocate in ADN sunt cunoscute ca schimbari "epigenetice".

Raportul marcheaza pentru prima data ca astfel de efecte au fost inregistrate la albinele melifere.

"Dezvoltarea diferitelor albine din acelasi ADN cu al larvelor este una dintre cele mai clare exemple de epigenetica in actiune - mecanismul care merge dincolo de secventa de baza a ADN-ului. Din cunostintele noastre despre modul in care codul de histone functioneaza in alte organisme, credem ca marcajele de pe proteinele ​​histone ar putea actiona ca unul dintre switch-urile, care controleaza modul in care larvele se dezvolta", a declarat co-autorul Mark Dickman de la Universitatea din Sheffield.

Sursa: BBC NEWS