Reteaua Corect

In culisele unui spectacol la Opera Nationala, cu balerinele Scolii Educa

Scris de dana conerth in 13 iunie 2012 la 15:22, in Stage. 100 vizualizari Intra in discutie Taguribalerine, culise, educa, nationala, opera, scoala shortlinkhttp://crct.ro/nhC7

Bucuresti, 12 iunie. Caldura mare, mon cher, inca de dimineata! Nu-i las pe cei de la meteo sa ma sperie cu avertizarea de canicula si pornesc spre Opera Nationala unde au loc ultimele repetitii ale scolii de balet Educa, inaintea spectacolului de sfarsit de an. Daca anul trecut le-am admirat pe micutele balerine printre sutele de spectatori ce au umplut sala Operei Nationale, anul asta m-am furisat in culise pentru a vedea ceea ce spectatorului obisnuit nu-i este permis - truda din spatele cortinei pana cand luminile inunda scena, anuntand inceputul unei fascinante povesti coregrafice.

E furnicar in cabinele din imediata vecinatate a culiselor. O caut pe coregrafa, dar nimeresc in cabina celor mai mici balerine. Nu au mai mult de cinci sau sase ani, dar amutesc in fata seriozitatii lor. Asezate pe covor isi leaga panglicile ce fixeaza flexibilii pe picior. In liniste, cu gandul la ce urmeaza. Tot ele ma indruma politicos catre a doua cabina.

“Ne imbracam deja pentru primul dans?”, intreaba o fetita cu vocea amprentata de emotie. “O sa fie bine. Esti o artista!”, o incurajeaza o colega mai mare, prinzand-o de umeri si ajutand-o sa ajunga in culise. Nimerisem fara urma de indoiala in mijlocul unei familii care gravita in jurul profesoarei pe care o cautam. Ii recunosc vocea. O zaresc apoi pe scena, intr-un con de lumina,  urmarind atenta miscarile solistei Gabriela Durleci, interpreta personajului “Frumoasa fara nume” . Un rol care da si titlul spectacolului coregrafic in doua acte, o adaptare dupa povestea “Plus Belle que Fee”, de Caumont de la Force. Scena ii este familiara Gabrielei, care colaboreaza cu ansamblul artistic al Operei Nationale la spectacolul coregrafic “Craiasa Zapezii”.

Colajul muzical al spectacolului “Frumoasa fara nume” cuprinde fragmente din Delibes, Chopin, Glazunov, Strauss, Ceaikovski, Paganini, Smetana, Bach, Sholtakovich.

Muzica se aude deja, insotind miscarile balerinelor, care repeta in graba intrarile si iesirile, punctele cheie ale fiecarui dans, pozitionarea pe scena in raport cu intregul ansamblu, decoruri, culise. E greu de inteles cum niste copile atat de mici devin rotite perfecte intr-un mecanism care functioneaza fara greseala, cand cortina le dezvaluie publicului.

“Jaqueline va anunta urmatorul dans. Fii atenta!”, ii spune grijulie o solista unei balerine mici, care se ascunde jucausa dupa “pantalonii” cortinei in negru.

Ma gandesc ca disciplina trebuie sa fie unul dintre secrete. Obiectiv greu de atins cand prin fata ta zburda 150 de ingeri, cand trebuie sa gasesti, la momentul potrivit, costumul, agrafele, acele de siguranta, plasa pentru coc, coronita unei printese sau urechile vreunui soricel jucaus ce tocmai se pregateste sa impinga in scena o bucata mare de cascaval.

Totul este, insa, pus pe hartie. Desfasuratoarele de spectacol iti indica cine intra, cand intra, in ce ordine si ce costum imbraca. Ordinea lucrurilor nu e perturbata nici macar de flash-ul aparatului de fotografiat sau de lumina unei camere de filmat a unei echipe de televiziune, strecurata ca si mine in culisele evenimentului. Iar fetele stiu bine ce le place, ce e greu sau ce le asteapta pe drumul anevoios pe care au pornit. Si o spun sincer, chiar si atunci cand emotiile le fac sa-si caute cuvintele in fata reporterului de televiziune care asteapta raspunsuri. “Imi place cand schimbam costumele”, “Muncim mult”, “Sunt soricel, caprioara si arlechin”. Fetitele raspund urmarind in acelasi timp, cu o curiozitate a varstei,  detaliile tehnice ale filmarii.

Pentru coregrafa Jaqueline Bratu, spectacolul este o etapa inaintea alteia extrem de dificile: concursul international Dance World Cup, la care va participa cu 22 de balerine ce au obtinut medalie de aur la preselectia europeana. Doua dansuri prezentate si in spectacolul de sfarsit de an vor concura in competitia ce va avea loc, la sfarsitul acestei luni, la Villach, Austria. “Sper sa castigam o medalie”, e dorinta coregrafei si, mai mult ca sigur, si a balerinelor.

Prezenta in culise a Biancai Stoicheciu, balerina la Opera Nationala, si fosta eleva a acestei scoli de balet, le incurajeaza.

“E sase si un sfert!” striga cineva. Adica un sfert de ora pana la inceperea spectacolului. Parca as fi pe un vas care tocmai si-a schimbat viteza. Primul décor este coborat cu un scartait surd. E interiorul palatului regal, unde s-a nascut “Frumoasa fara nume”, o printesa vestita la vremea aceea in tot Regatul si in toate tinuturile si ale carei necazuri i le vom afla in curand. Corabia dorintelor si a imaginatiei este gata de drum.  Sunt primele momente de liniste din culise. Balerinele isi ocupa locurile in asteptarea momentului zero. Ma retrag din culise si caut drumul spre sala, prin intunericul si ingustimea unui coridor. Dincolo de usa ce desparte cele doua spatii, ma izbeste forfota salii. Simt insa liniste si bucurie. Mi le-au pus in suflet micutele balerine, in timpul petrecut impreuna, in lumea ascunsa in spatele cortinei, in care caprioarele, printesele, soriceii, ghindele, zanele bune, paianjenii, cartitele si arlechinii mi-au devenit prieteni. Si, ca Alice tocmai venita dintr-o tara a minunilor m-am asezat in sala, pentru a privi, dintr-o alta perspectiva, spectacolul ale carui secrete le deslusisem in culise, intocmai ca-ntr-o poveste a copilariei.

Ce a urmat e tot poveste. Aplauzele au intors bucuria privitorului spre micutele artiste care au oferit ieri, la Opera Nationala Bucuresti, o lectie despre disciplina, sacrificiu si pasiune in numele artei.

Efortul lor, intr-o galerie de imagini, graitoare pentru cele vazute si traite. Ca de n-ar fi (fost), nu s-ar povesti...

"Frumoasa fara nume", un spectacol coregrafic in doua acte

Imagini din culise si din timpul spectacolului/Foto: CorectNews

13 imagini in galerie

Intra in discutie:
Pentru a putea intra in discutie trebuie sa fii autentificat ca utilizator CorectNews.
Daca nu ai cont, da click aici. Daca ai deja cont, da click aici.

Twitter is down for the moment!

CorectBusinessbeta

Afla tot despre business din cele 7 sectiuni ale site-ului AICI

CorectPoliticsbeta

Afla tot despre politica in cele 4 sectiuni ale site-ului AICI

CorectSocialbeta

Afla tot despre societate in cele 8 sectiuni ale site-ului AICI

CorectScITbeta

Afla tot despre stiinta din cele 5 sectiuni ale site-ului AICI

CorectSportsbeta

Afla tot despre sport din cele 9 sectiuni ale site-ului AICI

CorectLifestylebeta

Afla tot despre felul de trai din cele 7 sectiuni ale site-ului AICI

CorectArtsbeta

Afla tot despre arta in cele 6 sectiuni ale site-ului AICI

CorectDiasporabeta

Afla tot despre diaspora din cele 4 sectiuni ale site-ului AICI

CorectBooks »

Cumpara carti digitale la un pret mult mai bun decat cele clasice!

CorectBazaar »

Schimbi, vinzi si cumperi orice

Urmareste-ne pe:

© Copyright Corect 2010. Toate drepturile rezervate.