Reteaua Corect
Corneliu Leu

Spre Santiago de Chile: O bibliografie occidentala pentru cunostintele de baza a liderilor europeni

Cui i-a placut anticonformismul si cine a urmarit pledoaria antitotalitarista a ganditorilor occidentali din a doua jumatate a secolului trecut, nu s-a putut sa nu i se remarce gestul invers pe care un intelectual francez de prim ordin, Jean François Revel, il facea in anii ’70, renuntand la cariera universitara pentru a se dedica publicisticii. Un talentat emul al lui Sartre care, in loc sa foloseasca ziaristica pentru a-si consolida ascensiunea universitara, se dedica ei prin fulminante editoriale pe care le admiram in „L'Express”, si „Le Point”, cand ne cadeau in mana, nu numai pentru polemica cu dogmatismul de orice natura, ci si pentru valoarea lor literar-filosofica, amintind de condeiele mari ale iluminismului francez.

In perioada aceea, cand noi simteam urmarile marxismului pe propria noastra piele, iar confratii sai, intelectualii francezi perseverau in gauchism facand teorie pro-sovietica la cafeneaua pariziana, in cunostinta de cauza, fiindca luptase si-n rezistenta, trecuse si prin cluburile socialiste, Revel incepea sa avertizeze asupra pericolului pe care-l intuiau si fostii marxisti italieni si politicieni de talia lui Willi Brandt, combatand comunismul. Asa cum avea sa declare: „nu in numele ideilor liberale, ci in numele demnitatii umane”.

Acesta (nerespectarea demnitatii umane de catre comunism, aidoma cu nerspectarea lui de catre fundamentalistii globalismului de astazi) era motivul care-l facuse ca, renuntand la aspectele sigure si onorante ale vietii universitare, sa-si gaseasca vocatia in presa, preferand a se identifica in puzderia de modesti analisti, comentatori si cronicari politici, cum impune media semnaturi sonore la timpul prezent, dar care, in general, sunt lipsite de orice viitor, fiind lipsite de orice fiosofie. Si, daca prin editorialele sale, prin orientarea revistelor editate, ca si a polemicilor sustinute, Jean François Revel a devenit cel mai academic condei din publicistica franceza, pentru noi, cei dinspre estul continentului, el se demonstreaza a fi cel mai avertizat critic contemporan al practicilor rezultate din filosofia politicilor comuniste.

Prin traducerile de la „Humanitas” precum "Cunoasterea inutila",   "Revirimentul democratiei",  "Marea parada -  Eseu despre supravietuirea utopiei socialiste", cititorul roman trait nu numai sub obrocul marxismului, ci si a tuturor nenorocirilor practice, morale si caracterologice pe care le-a adus aceasta filosofie, prinde curaj, constatand ca exista sanse ca, printre oamenii de buna credinta ai occidentului, sa fie minti care inteleg la modul real aceste pericole prin care el a trecut, modul cum sufletul si constiinta i-au fost laminate spre pervertirea morala dorita de totalitarism. Prinde curaj pricepand ca nu mai trebuie doar noi sa facem efortul de a explica tarele peste care trebuie sa treaca procesul de reinstaurare a unei mentalitati cu adevarat democratice in societatea pe care s-au apasat tiparele amorale si imorale ale totalitarismului bolsevic, atunci cand ele sunt incurajate de agresiunile globalizarii prin monopoluri si nu prin deschiderea spiritualitatii.

 Și, mai ales ca, gandirea occidentala, chiar daca prin politicienii zilei nu face efortul, sau nu are adancimea de a intelege toate aceste subtilitati si le agreseaza cu metode care noua ne amintesc de „marele frate sovietic”, prin opera lui Revel, prin studierea ei, macar, cu mandria ca le apartine lor, ar putea sa-si dea seama de comportamentul solidar caruia noi ii simtim nevoia, mai mult decat de dobanzile de la FMI, Banca Mondiala sau Banca Europeana, mai mult decat conditiile manuirii Euro-lui si mai mult decat clauzele tributar-administrative ale imprumuturilor.

Și indraznesc sa transmit liderilor europeni care iau in considerare doar indatoririle politicilor financiare pe care le fac de dragul nostru, nu si pe cele de dezvoltare sociala, dezvoltare morala si politica, dezvoltare democratica si a miscarii ideilor politice spre o adevarata spiritualitate europeana, ca in bibliografia lui Jean-François Revel, mai exista titluri precum „Pourquoi des philosophes ?”, „La Cabale des dévots”, „Ni Marx ni Jésus”, „La Tentation totalitaire”, „Comment les démocraties finissent”, „Le Terrorisme contre la démocratie”, „Histoire de la philosophie occidentale, de Thalès à Kant”, „L'obsession anti-américaine”, etc... Titluri din care, poate, Domnniile lor ar intelege, mai bine si mai intelectual, ce altceva decat dragostea pentru guvernatorul lor Basescu ar trebui sa ne acorde pentru a dovedi ca ne considera cu adevarat parteneri europeni si ca ii preocupa cu adevarat soarta democratiei in Romania.

Precizez, asadar, cu tot respectul, ca nu bag nimanui pe gat caracterizarile socio-psihologice care ne privesc, ale lui Radulescu Motru sau Mircea Vulcanescu; nici cele de psihologie a credintei noastre care provin de la Nichifor Crainic si Mircea Eliade; nici macar cele din poezia Eminesciana, spre a ne cunoaste mentalitatea si provenienta opiniilor fata de stradania Cotrocenilor de a-si mentine primatul asupra Procuraturii si serviciilor, asupra ascultarilor de convorbiri si intocmirilor de dosare, asupra minciunii care, la noi, sta de multa vreme „cu regele la masa”....Nicidecum!... Li-l recomand numai pe Jean-François Revel de l’Académie Francaise, Membre de L’Institut,  pentru a afla, Domniile lor,  de la el si numai de la el, cat de devastatoare si de lunga durata sunt consecintele comunismului. Și cum, orice incurajare din partea lor pentru o guvernare aberanta, pornita din viscerele celor care, chiar daca afirma ca n-au pactizat cu securitatea, au fost alaptati cu marxism-leninism, isi da masura in detrimentul intereselor poporului roman.

Le adresez acest indemn intelectual spre o asemenea bibliografie, spre a-i face sa inteleaga falsul in care unele persoane pe care iresponsabil ei le sustin in guvernarea noastra, isi dovedesc disponibilitatea pentru a obtine sfere de influenta prin metodele respective dar, de fapt, stau la dispozitia acelor forte care se simt bine programand sistematic dezordinea.

Și ma gandesc la faptul ca, poate, vor intelege mai bine invatatura unui ganditor al lor, nu al nostru, polemizand cu gauchistii lor, nu ai nostri, pe tema lui Revel care sustine cu multa documentatie si talent ca, in mod cat se poate de limpede: „Comunismul este atat de devastator, incat nu-i de ajuns sa scapi de el: trebuie sa poţi ieşi din toate consecinţele lui”.

 Iar la noi, sigla „CC” care inseamna, nu atat puterea de pe vremuri, cat „Consecintele Comunismului”, precede denumirea incepand cu litera B. Initiala pentru care, precizand ca este de la „BA”, sper sa nu se supere liberalul Becali, de vreme ce nici marxism nu stie. Dar doamna Merkel, care stie prea bine si a crescut mai mult in aceasta filosofie decat a lui Kant, poate fi felicitata pentru raceala cu care l-a tratat pe armasarul nostru chel la echitatia de la Santiago de Chile.

 

Intra in discutie:
Pentru a putea intra in discutie trebuie sa fii autentificat ca utilizator CorectNews.
Daca nu ai cont, da click aici. Daca ai deja cont, da click aici.

Twitter is down for the moment!

CorectBusinessbeta

Afla tot despre business din cele 7 sectiuni ale site-ului AICI

CorectPoliticsbeta

Afla tot despre politica in cele 4 sectiuni ale site-ului AICI

CorectSocialbeta

Afla tot despre societate in cele 8 sectiuni ale site-ului AICI

CorectScITbeta

Afla tot despre stiinta din cele 5 sectiuni ale site-ului AICI

CorectSportsbeta

Afla tot despre sport din cele 9 sectiuni ale site-ului AICI

CorectLifestylebeta

Afla tot despre felul de trai din cele 7 sectiuni ale site-ului AICI

CorectArtsbeta

Afla tot despre arta in cele 6 sectiuni ale site-ului AICI

CorectDiasporabeta

Afla tot despre diaspora din cele 4 sectiuni ale site-ului AICI

CorectBooks »

Cumpara carti digitale la un pret mult mai bun decat cele clasice!

CorectBazaar »

Schimbi, vinzi si cumperi orice

Urmareste-ne pe:

© Copyright Corect 2010. Toate drepturile rezervate.