Reteaua Corect

Le Corbusier, arhitectul mitic, pictor necunoscut, la Centre Pompidou

Scris de newsreporter in 18 Mai 2015 la 09:45, in Arts. 269 vizualizari Intra in discutie Taguriarhitectul secolului XX, Le Corbusier shortlinkhttp://crct.ro/nlsj

”Le Corbusier este considerat arhitectul secolului XX, asa cum Picasso este considerat pictorul secolului XX. Doi oameni si unul si altul adevarate mituri”, scrie Philippe Tretiack in revista ”Beaux Arts” sub titlul Corbusier, arhitect mitic, pictor necunoscut, informeaza Cotidianul.ro.

Sursa imagine: cotidianul.ro

La Centre Pompidou sunt prezentate peste 300 de piese, tablouri, desene, planuri si machete ale marelui arhitect. Comisarul expozitiei a decis ca in centrul acestei expozitii sa se afle si opera mai putin cunoscuta a acestuia: pictura. In maniera lui Warhol, dar inaintea lui, Le Corbusier, nascut sub numele de Charles Edouard Janneret la Chaux de Fonds in Elvetia, in 1887, a stiut sa se impuna ca unul dintre marii creatori ai arhitecturii. A folosit mai multe pseudonime inainte de a-si gasi numele pe care si l-a dorit. Fiul unui muncitor gravor din Muntii Jurei, Le Corbusier a urmat dorinta tatalui sau devenind elev al scolii de arta in orasul sau natal si continuand sa practice pictura si fotografia in care lasa sa transpara pasiunea pentru cubism si lumina. Calatoreste prin intreaga Europa, manifestand o adevarata pasiune pentru Art Nouveau, pentru liniile gotice si structurile renascentiste.

Pasiunile sale inunda expozitia de la Centre Pompidou la 50 de ani de la disparitia sa. In centrul expozitiei este etalat faimosul Modulor, o silueta ce reprezinta un om ridicand un brat ca o versiune modernista a „l'homme de Vitruve” de Léonardo da Vinci. Ea exprima ambitia sa de a crea un nou standard uman pentru arhitectura, armonizand relatiile dintre om si spatiul vital.

La 50 de ani de la disparitia sa, Le Corbusier continua sa suscite discutii aprinse. Aceasta expozitie nu face exceptie. Ea era deja obiectul unor critici inca inainte de inaugurarea sa, iar dupa deschidere a continuat sa alimenteze aceste discutii despre opera si gandirea lui Le Corbusier.

In fiecare an cohorte de fideli ai artei sale vin sa contemple casa sa ”Cabanon” de la Roquebrune Cap Martin, de pe Costa de Azur.

In 1926, Le Corbusier anunta cele cinci principii de constructii care vor deveni pilonii arhitecturii sale. Printre altele, acoperisurile-terasa, planul liber, cat si fatadele libere. Printre zecile de case luxoase construite de el pentru o clientela privilegiata, celebra Vila Savoye a starnit admiratia modernistilor. Acoperisul era folosit ca un solar. Aceasta vila a devenit o icoana a stilului arhitectural. Coloanele sunt eliberate, iar spatiul de la parter devine rezervat pentru parking. Absenta peretilor permiteau edificiului sa aiba spatii goale. Terasele se deschideau prin solarii. Rampa de la intrare lasa impresia unui drum continuu, de la pavilionul semicircular de la parter, trecand prin apartamentul din corpul principal pana la gradina de pe acoperis

Lui Le Corbusier ii placea sa spuna ”arhitectura este un joc, savant, corect si magnific al volumelor”. Proiectele sale erau dintre cele mai radicale.

Anul 1922 inseamna inceputul unei cariere profesionale extrem de prolifica si creativa in acest sector, fiind invitat sa lucreze alaturi de Ludwig Mies van der Rohe. Creeaza obiecte de interior in colaborare cu Charlotte Perriand si proiecte pentru locuinte. Anii ‘20 au fost o perioada intensa pentru Le Corbusier: de la urbanistica la pictura abstracta si arhitectura, creand spatii care dau un nou sens al libertatii si dogmelor. In 1929, la Salonul de Toamna de la Paris, prezinta colectia cu obiecte de casa pe care le denumeste ”echipamente de interior”.

In 1927, Le Corbusier publica Les cinq points dune nouvelie arhitecture. Manifestul continea conceptia sa asupra formelor arhitecturale. El afirma ca structurile ar trebui ridicate pe piloni (pilotis) pentru a lasa terenul liber pentru circulatie, ca ar trebui create gradini pe acoperisuri, prin folosirea acoperisurilor plate, planuri si fatade libere, iar ferestrele asezate in banda sa fie folosite pentru a permite patrunderea luminii mai mult decat printr-un zid portant. Istoricii arhitecturii subliniaza ca, in ciuda idiosincraziilor sale, Le Corbusier a reusit sa determine evolutia viitoare a constructiilor prin inventarea unui limbaj arhitectural inimitabil. El a redus arhitectura la principalele ei elemente: fereastra, rampa, scara, coloana sau placa, redefinindu-le si redenumindu-le in lumina noilor cerinte functionale si estetice. Componentele sale arhitecturale au intrat definitiv in vocabularul arhitecturii. Iata cateva exemple: pilotis, coloane independente si brise-soleil, un parasolar care impreuna cu alte elemente foloseste pentru ventilatie si controlul luminii, constituind un ondulatoire sau un modul pentru controlul climatic. Pentru a oferi un cadru general acestor elemente, Le Corbusier a inventat propriul sau sistem de proportii cunoscut ca modulor, pe care l-a aplicat riguros in majoritatea cladirilor construite in ultima parte a carierei sale. Unitatile sale locative se bazau pe modelul dominoului - denumirea unui sistem structural constand in sase coloane, trei placi si o scara, sprijinite impreuna pe un soclu simplu.

In 1933, pentru Congresul International al Arhitecturii Moderne, participantii au elaborat o istorie asupra temei Charte dAthènes. El a expus conceptul lui despre urbanism, renovat, a carei cheie era separarea functiilor. Pentru a sfarsi cu haosul orasului medieval, el a aplicat ”Zoning”-ul (repartitia pe cartiere cu functii bine definite). Cel mai bun plan a fost cel al Braziliei, o adaptare locala realizata de Lucio Costa bazata pe teoriile Cartei Atenei.

Cladirea corpului de la Chandigarh din Punjab este un bun exemplu pentru arhitectura brutalista a lui Le Corbusier. Acoperisul hiperbolic de deasupra porticului de intrare in spatiul lipsit de coloane ilustreaza marele potential al betonului.

Casa semidetasata din zona Stuttgart-ului de la Weissenhof pare similara vilei Savoye. In fapt, arhitectul si-a formulat cele cinci puncte pentru o noua arhitectura pentru a ilustra principiile din spatele proiectului sau. Piloni, ferestre asezate unele dupa altele si o gradina pe acoperis sunt chiar vizibile in aceasta casa semidetasata.

Dupa trecerea a patru sau cinci decenii, locuintele de la Berlin proiectate de Le Corbusier sunt inca provocatoare, punand in discutie raportul dintre individ si colectivitate. Le Corbusier a proiectat unitati celulare interconectate. Aceste apartamente prelungi strapung strafunzimea cladirii si sunt acustic si vizual separate unele de altele, facand in acelasi timp parte dintr-o stransa comunitate de peste 300 de unitati. Aceasta unitate de locuire are numeroase facilitati comune, precum strazi comerciale in aer liber, sali de sport si bazine de inot, aranjate ca un puzzle in giganticul cadru al unitatii de locuire.

Cladirea de la Notre Dame du Haut de la Ronchamp are o multitudine de sensuri. Ea este in acelasi timp stabila, inradacinata in sol, cu ziduri groase. Acoperisul mare pare sa respire indoindu-se parca sub propria greutate. Gol pe dinauntru, acoperisul este intins peste un cadru interior si sprijinit de coloane ascunse in ziduri. O fanta pentru lumina separa zidurile si acoperisurile, toate goale la mijloc. Cladirea este defensiva ca un castel, dar atrage spatiul direct in inima ei. Acoperisul unificator se repede parca in jos, spre pamant, si se inalta totodata spre cer. Finisajele neslefuite si detaliile esentializate par sa nu aiba nimic din estetica produsa la Vila Savoye.

Interesanta si manastirea La Tourette, langa Lion. In aceasta manastire dominicana, Le Corbusier a reconfigurat si rearanjat elementele fundamentale ale arhitecturii ecleziastice. Capela, corul si vestibulul sunt toate prezentate, dar sunt distribuite dupa o logica total diferita. Un volum ondulat iese in afara bisericii si contine sapte capete laterale descendente, dominate de trei enorme tuburi luminoase. Limbajul fundamental stabilit de Le Corbusier in Unitatea de locuire este repetata aici, avand drept efect evidentierea clara a locuintelor spartane ale calugarilor. Cladirea in forma de U atinge cea de-a patra latura a sa – biserica. In intregul ei, severa fortareata a credintei se sprijina pe peisaj.

Reintors in orasul sau, distrus de stigmatele razboiului, Le Corbusier prezenta in 1956 un plan ambitios de reamenajare urbana. El a dorit sa creeze patru zgarie nori, catedrale moderne si birouri in plina inima a Parisului, cat si un cartier privilegiat cu spatii in proximitatea strazilor comerciale. Isi dorea un Paris modern.

Dedicata unuia dintre geniile indiscutabile ale modernitatii, Retrospectiva isi propune sa citeasca opera sa prin ”masura” corpului uman.

Retrospectiva Le Corbusier Mesures de lhomme (Le Corbusier Masura omului) incearca sa tempereze imaginea acestui arhitect reputat considerat de unii de extrema dreapta. Minunatul sau Modulor (numar de aur) rezuma vointa sa de a plasa omul in centrul arhitecturii. Modulorul este o silueta destinata a servi ca etalon ce reprezinta un om inalt de 1,83 cu un brat imens ridicat de 2,23 metri.

Vizitatorul este placut surprins de a vedea aceasta Retrospectiva a arhitectului si urbanistului vizionar, teoretician al modernismului, dar si pictor si sculptor.

Le Corbusier a realizat peste 100 de edificii pentru 12 natiuni, peste 150 de proiecte urbanistice intre care se distinge si Chandigarh din capitala Punjabului din India si alte sute de proiecte pe care America dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial i le-a recunoscut sustinand primele sale experiente in privinta cimentului armat. A realizat 50 de sculpturi, 400 de picturi, 200 de litografii, 40 de tapiserii, a scris 50 de carti, 7 carti de arta.

Toate lucrarile sale sunt focalizate pe notiunea de proportie umana, pe conceptul fizic asupra spatiului care interactioneaza cu timpul si energia.

Retrospectiva cuprinde 10 sali tematice: Ritmuri si motive, Purisme, Spiritul nou, Spatiul privat, Figuratia corpului, Modulatorul, Echipamentul casei, Unitatea locuintei, Perioada acustica, Vila umanista, Rezonanta spirituala, Cabana.

”Le Corbusier a fost un arhitect imens, poate cel mai creativ din arhitectii secolului XX. Dar ideologia i-a influentat doctrina si s-a sprijinit pe un urbanism care releva abstractul si autoritarul”, sublinia François Chaslin, critic si arhitect.

”Nu facea distinctie intre arhitectura si arte”, observa Michel Richard, directorulFundatiei Le Corbusier, care aminteste printre altele faptul ca maestrul nu avea diploma de arhitect.

Pionier in folosirea cimentului armat, membru fondator in Congresul International al Arhitecturii Moderne, el a inteles arhitectura ca un raspuns la necesitatile omului construind locuinte practice si functionale.

Stilul marcii sale se vede peste tot, nu numai in formele spiritului, ci si in vocabularul arhitectilor de azi. Arhitectura sa a avut o mare influenta asupra lui Frank Gehry.

17 dintre operele sale printre care Vila Savoye, datata 1928, Capela Notre-Dame du Haut de la Ronchamp, Muzeul National de Arta Occidentala de la Tokyo, cat si La Plata, una dintre faimoasele rezidente argentiniene, fac parte din patrimoniul UNESCO.

Componentele principale ale limbajului expresiv ale lui Le Corbusier sunt: lumina, culoarea si forma.

 

Intra in discutie:
Pentru a putea intra in discutie trebuie sa fii autentificat ca utilizator CorectNews.
Daca nu ai cont, da click aici. Daca ai deja cont, da click aici.

Twitter is down for the moment!

CorectBusinessbeta

Afla tot despre business din cele 7 sectiuni ale site-ului AICI

CorectPoliticsbeta

Afla tot despre politica in cele 4 sectiuni ale site-ului AICI

CorectSocialbeta

Afla tot despre societate in cele 8 sectiuni ale site-ului AICI

CorectScITbeta

Afla tot despre stiinta din cele 5 sectiuni ale site-ului AICI

CorectSportsbeta

Afla tot despre sport din cele 9 sectiuni ale site-ului AICI

CorectLifestylebeta

Afla tot despre felul de trai din cele 7 sectiuni ale site-ului AICI

CorectArtsbeta

Afla tot despre arta in cele 6 sectiuni ale site-ului AICI

CorectDiasporabeta

Afla tot despre diaspora din cele 4 sectiuni ale site-ului AICI

CorectBooks »

Cumpara carti digitale la un pret mult mai bun decat cele clasice!

CorectBazaar »

Schimbi, vinzi si cumperi orice

Urmareste-ne pe:

© Copyright Corect 2010. Toate drepturile rezervate.