Reteaua Corect

Alternativa americana

Festivalul Filmului de la Valladolid se distinge, printre numeroasele festivaluri internationale, prin optiunea sa decisa in favoarea cinematografului de autor, informeaza Cotidianul.ro.

Sursa imagine: replicavedelor.ro

Daca celalalt mare festival spaniol, de la San Sebastian, mizeaza destul de mult pe atractia vedetelor, bine puse in “rama” programului, cel din capitala provinciei Castilla y Leon isi face o datorie de onoare in promovarea si descoperirea tendintelor alternative, opuse formulelor dominante atat de bine sustinute de industria hollywoodiana. Sunt favorizate, in principal, peliculele europene (din Irlanda – “Run&Jump” de Steph Green, din Franta – “La sfarsitul povestii”, de Agnès Jaoui, din Belgia – “Marina”, de Stij Coninx, din Marea Britanie – “Metro Manila”, de Sean Ellis, din Polonia – “Papusa”, de Joana Kos-Krauze si Krzysztof Karause, sau din Spania – “Frica” de Jordi Cadena si “Cu totii ii vor binele” de Mar Coll, latino-americane (“Reconstructia” de Juan Taratuto) sau provenind din zone mai putin cunoscute ale mapamondului cinematografic, precum Palestina (“Omar” de Hany Abu-Assad), Japonia (“Poveste din Tokyo” de Yoji Yamada) sau Maroc (“Zero” de Nour-Eddine Lakhmari).

Chiar daca include in competitie sau in sectiunile paralele filme americane, ele provin din zona cinemaului independent, nestandardizat.

Acest lucru a iesit in evidenta chiar din prímele doua zile a concursului, cand au fost prezentate doua filme din SUA dintre cele 17 ale competitiei (“Night Moves” de Kelly Reichardt si “Short Term 12” de Destin Daniel Creton). In plus, a fost prezentat in sectiunea oficiala “The Canions/Canioanele”, noua pelicula a lui Paul Schrader, cineastul premiat in seara deschiderii cu “Spicul de aur” pentru intreaga cariera si omagiat printr-o ampla retrospectiva. Probabil ca pentru cei mai multi cinefili numele lui Schrader suna mai cunoscut ca scenarist, el semnand pe genericul unor celebre pelicule de Martin Scorsese, precum “Taurul furios”, “Taxi Driver” sau “Ultima tentatie a lui Isus”. Altii admira si filmele semnate de el ca regizor, printre care “Blue Collar”, “American Gigolo”, sau “Mishima”. Cu antecedente de critic, Paul Schrader este un nume important al “Noului Holywood”, acea epoca a innoirilor in cinemaul american cand cineastii tineri au schimbat raportul de putere in marile studiouri, diminuand autoritatea producatorilor si facand loc ideii de autor, imprumutata din Europa. Ajuns in postura de senior, Schrader nu inceteaza sa chestioneze natura artei si industriei cinematografice. O dovedesc noul sau film autoreflexiv “Canioanele”, dar si declaratiile sale facute in cadrul intalnirii cu presa, organizata de Festivalul de la Valladolid. El mediteaza foarte lucid asupra schimbarilor majore aparute in epoca digitala si, la fel ca Francis Ford Coppola, liderul generatiei sale, incearca sa creeze in afara sistemului hollywoodian, pe care il vede foarte afectat de democratizarea accesului la mijloacele de realizare si distribuire a filmului. Schrader crede ca “tehnologia a distrus modelul capitalist: tu platesti, si eu iti dau ceea ce astepti de la mine”. Dupa el, cinemaul incepe sa semene din ce in ce mai mult cu pictura si muzica, se poate realiza cu echipe mult mai mici si cu implicare personala mult mai mare. Daca nu a ajuns atat de radical precum Coppola, care afirma ca cineastii nici nu ar trebui sa fie platiti pentru ceeea ce fac, el opteaza insa pentru proiecte putin costisitoare, cum a fost si “Canioanele”, un portret sarcastic al lumii cinematografice. Singura concesie recunoscuta este distribuirea unei vedete controversate precum Lindsay Lohan, special pentru aportul de curiozitate mediatica pe care ea il poate genera, alaturi de starul cinematografului porno James Deen. Aceasta drama cu accente de thriller “despre oameni frumosi care fac lucruri urate” poate soca pentru cruzimea tabloului de moravuri in lumea hollywoodiana, dar ar trebui sa fie citita si ca o interogatie asupra viitorului cinemaului. Replica eroinei princiapale, ”cat de importante sunt cu adevarat fílmele pentru tine?”, ne urmareste dupa ce plecam din sala. “Canioanele” este o pelicula imperfecta, dar merita sa fie vazuta de fanii cineastului cu o constiinta acuta a artei sale. Merita sa-l urmarim in continuare pe Schrader si pentru ca a declarat ca urmatorul sau film, un thriller cu Nicolas Cage, va fi turnat la Bucuresti.

Celelalte doua pelicule americane din selectia oficiala merita si ele o atentie speciala. “Night Moves” este al cincilea titlu din filmografía unei cineaste independente care a impresionat pana acum cu un road movie minimalist, “Wendy si Lucy” si cu westernul atipic “Meek’s Cutoff”, Kelly Reichardt. Subiectul ales de aceasta data este unul foarte actual, lupta ecologistilor pentru salvarea planetei de efectele devastatoare ale exceselor industriale. Eroii interpretati de Jesse Eisenberg si Dakota Fanning sunt niste tineri radicali, care nu ezita sa se foloseasca de mijloace teroriste pentru a atrage atentia asupra justetii cauzei lor. Ei arunca in aer o centrala hidraulica din Oregon care polueaza mediul, fara sa se sinchiseasca de efectele de asemenea distrugatoare ale gestului lor. Regizoarea Kelly Reichardt practica un cinema auster, care capteaza cat mai fidel realitatea, fara a face concesie retetelor diverstismentului. “Night Moves” este un film incomod, un fel de thriller atipic ale carui infruntari sunt mai degraba de idei decat de forte fizice.

Celalalt interesant film american din competitie, “Short Term 12” de Destin Daniel Creton abordeaza delicata problema a adolescentilor abuzati in sanul propriilor familii, urmarind destinul unor astfel de tineri defavorizati pe care eforturile unei echipe de tineri supervizori dedicati incearca sa-i readuca la normalitate. Un film cinstit si solid justificat psihologic, in care straluceste o tanara actrita de care cu siguranta vom mai auzi: Brie Larson. Ambele filme americane comentate mai sus vin sa confirme parerea lui Paul Schrader ca “cinematograful poate da sens realitatii”. Voi reveni cu noutati cinematografice de la Valladolid.

Intra in discutie:
Pentru a putea intra in discutie trebuie sa fii autentificat ca utilizator CorectNews.
Daca nu ai cont, da click aici. Daca ai deja cont, da click aici.

Twitter is down for the moment!

CorectBusinessbeta

Afla tot despre business din cele 7 sectiuni ale site-ului AICI

CorectPoliticsbeta

Afla tot despre politica in cele 4 sectiuni ale site-ului AICI

CorectSocialbeta

Afla tot despre societate in cele 8 sectiuni ale site-ului AICI

CorectScITbeta

Afla tot despre stiinta din cele 5 sectiuni ale site-ului AICI

CorectSportsbeta

Afla tot despre sport din cele 9 sectiuni ale site-ului AICI

CorectLifestylebeta

Afla tot despre felul de trai din cele 7 sectiuni ale site-ului AICI

CorectArtsbeta

Afla tot despre arta in cele 6 sectiuni ale site-ului AICI

CorectDiasporabeta

Afla tot despre diaspora din cele 4 sectiuni ale site-ului AICI

CorectBooks »

Cumpara carti digitale la un pret mult mai bun decat cele clasice!

CorectBazaar »

Schimbi, vinzi si cumperi orice

Urmareste-ne pe:

© Copyright Corect 2010. Toate drepturile rezervate.